۱۱ عنصر مهم و محرک در کپی‌رایتینگ

 

۱۱ عنصر مهم و محرک در کپی‌رایتینگ

 

 

لازم نیست همهٔ آنها در متن وجود داشته باشد. برای روشن شدن این موضوع، بیایید ببینیم که هر کدام از آنها در کپی چگونه کار می‌کنند.

 

1. فوریت

به تعویق انداختن یک تصمیم برای مردم عادی است مگر اینکه تصمیم فوری گرفته شود. بنابراین، یک محتوا نه تنها باید توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کند و آنها را تا انتها درگیر کند، بلکه باید آنها را وادار به اتخاذ نگرش سرعتی کند تا باعث ایجاد تبدیل شود.

برای این منظور، برخی از کلمات و اصطلاحات که باعث احساس فوریت می‌شوند می‌توانند کارساز باشند. در اینجا چند نمونه آورده شده‌اند:

  • آیا می‌خواهید دریابید که چگونه یک استراتژی بازاریابی را تنظیم کنید؟ اکنون پستی را که در مورد این موضوع نوشتیم بررسی کنید.
  • آیا می‌خواهید امروز یک فریلنسر موفق شوید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید!
  • تا به امروز، هیچ کس این راز افزایش فروش را به اشتراک نمی‌گذاشت. پست را بخوانید و متوجه شوید!

 

2. اتصال

برخی از خوانندگان ممکن است احساس دوری از تولیدکنندگان محتوا داشته باشند، بنابراین استفاده از عناصر اتصال، دو طرف را نزدیک‌تر می‌کند و این در کپی‌رایتینگ تبدیل‌گرا ضروری است.

به این ترتیب، خواننده شما را به‌عنوان فردی که در تلاش است ایده یا محصولی را به او بفروشد، نمی‌بیند و شروع به یافتن متحدی برای موفقیت خود می‌کند.

چند مثال که نشان می‌دهند چگونه می‌توان اتصال را در متن اعمال کرد، آورده شده‌اند:

  • در این پست خواهید فهمید که چگونه متن‌های شگفت‌انگیز بسازید!
  • ببینید مردم عادی چگونه فریلنسرهای موفقی شدند!
  • این دستور‌العمل گام‌به‌گام را بررسی کنید تا یک وبلاگ موفق داشته باشید، حتی اگر هرگز آن را نداشته‌اید.

 

3. خاص بودن

یکی دیگر از عناصر کپی‌رایتینگ با هدف تبدیل، خاص بودن است. یعنی لازم است متن مهلت یا مراحل بعدی را که بازدیدکننده برای اجرای عمل باید انجام دهد مشخص کند. چند نمونه:

  • 7 نکته برای نوشتن محتوای عالی را بیاموزید!
  • 13 تکنیک برای بهینه‌سازی متن سئو را کشف کنید!
  • دربارهٔ دوره‌ای که به شما یاد می‌دهد چگونه نوشتن را تا 2 هفته انجام دهید بیشتر بیاموزید!

 

4. تحول

آنچه شما را به این مقاله رساند علاقهٔ شما به دانستن بیشتر در مورد کپی‌رایتینگ و نحوهٔ نوشتن متن‌هایی است که تبدیل می‌شوند، درست است؟ این امر در مورد همهٔ مردم صادق است؛ وقتی شخصی محتوا را مصرف می‌کند، انتظار دارد پس از خواندن چیزی تغییر کند.

بنابراین، متن باید از عنوان مشخص کند که باعث تحول در زندگی کسانی می‌شود که آن را می‌خوانند.

در اینجا چند نمونه آورده شده‌اند:

  • اکنون کشف کنید که چگونه می‌توانید به دلخواه‌ترین بازاریاب در این زمینه تبدیل شوید!
  • یاد بگیرید چگونه از ابتدا یک وبلاگ موفق ایجاد کنید!
  • 9 قدم برای تغییر زندگی شغلی خود در حال حاضر

 

5. انحصار

یک چیز مسلم است: وب پر از محتوا است! در مورد هر موضوع، یافتن وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی که در مورد آن صحبت می‌کنند و اطلاعات و نکات زیادی را ارائه می‌دهند، کار دشواری نیست.

به همین دلیل، به ندرت کسی دوست دارد محتوایی را بخواند که «بیشتر شبیه به هم باشد»، درست است؟ بنابراین، محتوای شما باید دارای انحصار باشد.

به عنوان مثال، بیایید عناوین مقالاتی را نشان دهیم که در مورد اینستاگرام صحبت می‌کنند و هیچ چیز منحصر‌به‌فردی ندارند:

  • اینستاگرام چیست؟ اکنون دریابید.
  • چگونه یک اکانت اینستاگرام بسازیم.
  • فرمت تصویر در اینستاگرام چیست؟

 

کسل‌کننده است، نه؟ اکنون ببینید که چگونه مثال‌های زیر توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند و انحصار ارائه می‌دهند:

  • اینستاگرام چیست؟ نظر بزرگ ترین کارشناسان را دربارهٔ این شبکهٔ اجتماعی جویا شوید!
  • ۷ مرحله برای ساخت اکانت اینستاگرام و داشتن فالوورهای زیاد!
  • فرمت تصویر در اینستاگرام توسط اینفلوئنسرهای موفق چگونه است؟ اکنون دریابید!

خیلی بهتره، درسته؟

 

به گفتهٔ رابرت سیالدینی، نویسندهٔ کتاب «نفوذ: روانشناسی متقاعدسازی»، انسان‌ها بر اساس شش اصل روان‌شناختی رفتار می‌کنند که تقریباً به‌طور خودکار آنها را وادار به تصمیم‌گیری می‌کنند،

درادامه این اصول آمده‌اند:

 

6. عمل متقابل

این اصل به این نکته اشاره می‌کند که انسان تمایل طبیعی دارد که به اعمال مثبت با اعمال مثبت دیگر پاسخ دهد.

اطلاعات ارزشمند و مرتبط را در اختیار خوانندهٔ خود قرار دهید تا علاقه به جستجوی شما در آینده را ــ به عنوان لطفی که با کمال میل ارائه می‌شود ــ پرورش دهد.

در این راستا، چندین شرکت راهنما، کتاب الکترونیکی رایگان و پست‌های وبلاگ آموزشی را منتشر کرده‌اند. صرف نظر از اینکه به محصول یا خدمات ارائه‌شده توسط شما مربوط می‌شود یا نه، تمایل به این است که ابتدا مفید باشید، اعتماد عمومی را جلب کنید، و تنها پس از آن، فروش را انجام دهید.

 

7. تایید اجتماعی

این محرک نشان می‌دهد که ما در تصمیم‌گیری تحت تأثیر دیگران هستیم، بنابراین هر چه تعداد افرادی که چیزی را تایید می‌کنند بیشتر باشد، افراد بیشتری وسوسه می‌شوند که همین کار را انجام دهند.

بنابراین، استفاده از توصیفات و نظرات خریداران رایج است.

 

8. عاطفه یا قرابت

این اصل نشان می‌دهد که افراد تمایل دارند با کسانی که از نظر احساسی، تاریخی و یا از نظر ویژگی‌ها و توانایی‌ها شبیه به آنها هستند ارتباط برقرار کنند.

 

9. اختیار

انسان به‌خاطر احترام، تمایل به اطاعت از کسی را دارد که برتر می‌داندش. برای انتقال اعتبار در متن، سعی کنید در موضوع تخصص داشته باشید و منابع با کیفیت را در نوشتهٔ خود انتخاب کنید.

 

10. تعهد و ثبات

وقتی کسی به چیزی متعهد می‌شود، فشاری را احساس می‌کند که آن تعهد را انجام دهد.

در متن، اصل تعهد و انسجام برای جلب اعتماد خواننده اساسی است، زیرا هیچکس متون مغالطه‌آمیز را دوست ندارد.

بنابراین قول‌هایی که نمی‌توانید عمل کنید را ندهید، مانند راه‌حل‌های پوچ. ثابت بودن در نوشتن متقاعدکننده به معنای تولید محتوا با توالی منطقی از ایده‌ها و ارتباط بین پاراگراف‌ها است.

 

11. کمبود

ما تمایل وحشتناکی به ارزش‌گذاری چیزهایی داریم که از دست داده‌ایم یا در شرف از دست دادنشان هستیم. برای کشف این غریزه، کمبود را نیز می‌توان در متن به کار برد.

 

 

چگونه صفحات خود را با کپی‌رایتینگ و سئو بهینه کنیم؟

محتوا تنها زمانی موفق خواهد بود که بتواند هم مردم و هم جستجوگران را راضی نگه دارد. ما قبلاً به شما نکات جالبی در مورد آنچه که باید انجام دهید تا از کیفیت مطالبی که می‌نویسید برای جلب نظر مخاطبان خود اطمینان حاصل کنید، ارائه کرده‌ایم.

اکنون، بیایید درس‌هایی را برای بهینه‌سازی صفحات خود و جذاب‌تر کردن آنها برای ربات‌های موتور جستجو ــ که به رتبه‌بندی خوب کمک می‌کنند ــ به اشتراک بگذاریم.

 

CTA

همانطور که گفته شد، CTA یکی از ستاره‌های کپی‌رایتینگ است. در انتهای متن ظاهر می‌شود و اقدامات بعدی که خواننده باید انجام دهد را نشان می‌دهد؛ مانند پر کردن یک فرم، دانلود برخی مطالب، خواندن مطالب دیگر، یا اشتراک در خبرنامه.

این بسیار مهم است و باید به روشی استراتژیک در نظر گرفته شود تا بازدیدکننده برای مدت طولانی‌تری در وبلاگ شما بماند و در نتیجه با محتوای شما تعامل بیشتری داشته باشد.

 

تجربهٔ کاربری (UX)

اطمینان از مثبت بودن تجربهٔ کاربری یکی از بزرگترین نیازهای امروزی است. در غیر این صورت، خوانندهٔ شما مطمئناً به دنبال وبسایت یا وبلاگ دیگری خواهد بود که به شیوه‌ای دلپذیرتر با خواسته‌های او مطابقت داشته باشد.

برای این کار بسیار مهم است که مثلاً قالب‌بندی متن، اندازهٔ فونت انتخابی و جنبه‌های بصری مانند تصاویر و طراحی صفحه را رعایت کنید تا اطمینان حاصل شود که کاربر می‌تواند همه چیز را به راحتی در صفحه صرف‌نظر از پلتفرم مورد استفاده ــ موبایل، تبلت یا دسکتاپ، بخواند و بفهمد.

 

کلمات کلیدی

با تجزیه‌وتحلیل کلمات کلیدی است که موتورهای جستجو موضوعی را که پست شما نشان می‌دهد درک می‌کنند و این امکان را برای مخاطبان فراهم می‌کنند که شما را پیدا کنند.

برای اینکه این استراتژی به‌درستی کار کند، در حالت ایده آل، کلمهٔ کلیدی باید حداقل 3 بار ــ بدون احتساب عنوان ــ در مکان های زیر ظاهر شود:

  • مقدمه؛
  • یکی از عناوین فرعی، در صورت امکان؛
  • نتیجه‌گیری.

 

خوانایی

خوانایی تکنیکی است که مرور اجمالی یک پست و خواندن پویای متن را امکان‌پذیر می‌کند و درک مطالبی را که در آن پوشش داده می‌شود تسریع می‌نماید.

ازآنجاکه زمان کمتری برای فعالیت‌های خود داریم، هر استراتژی‌ای که هدف آن تسهیل زندگی خواننده باشد، علاوه بر مثبت بودن برای موتورهای جستجو، مورد استقبال قرار می‌گیرد.

 

ساختن لینک

با انجام لینک‌سازی، محتوای خود را غنی‌تر و کامل‌تر خواهید کرد. شما می‌توانید در:

  • پیوندهای داخلی: آنها خواننده را برای مدت طولانی‌تری در وبلاگ نگه می‌دارند، دسترسی به مطالب دیگر را تسهیل می‌کنند و عملکرد وبلاگ را نسبت به موتورهای جستجو بهینه می‌کنند.
  • پیوندهای خارجی: آنها برای تأیید اطلاعات و تحقیقات بسیار مفید هستند، بنابراین اعتبار محتوایی را که تولید و منتشر می‌کنید افزایش می‌دهند.
  • پست‌های مهمان: قدرت خود را در موتورهای جستجو به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهید تا مشارکت بین شرکت‌هایی که امکان نوشتن برای نویسندگان برند شریک را در وبلاگ شما فراهم می‌کنند، متداول شود.

 

آیا کپی‌رایتینگ «دستکاری» است؟

کپی‌رایتینگ قبلاً هدف انتقاد قرار گرفته است، به‌ویژه در دهه‌های اخیر، و طی این انتقادها روش‌شناسی آن با معرفی مفاهیمی از روان‌شناسی رفتاری و علوم اعصاب بهبود یافته است.

برخی از کارشناسان و اینفلوئنسرها از خود می‌پرسند که چه حدی بین یک عمل خوب متقاعدسازی و تلاش برای دستکاری وجود خواهد داشت. به هر حال، ما «مردم را به یک اقدام خاص هدایت می‌کنیم»، درست است؟

این پرسش از زمان آغاز به‌عنوان یک رشته تحصیلی، چندین حوزهٔ بازاریابی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما وقتی با جزئیات به موضوع نگاه می‌کنیم، واضح است که اطلاعات نادرست در مورد این رشته بسیار بیشتر از «دستکاری» وجود دارند.

 

قانع‌کننده بودن به چه معناست؟

ما همیشه سعی می‌کنیم دیگران را متقاعد کنیم که نظرات ما را بپذیرند و دیگران دقیقاً همین کار را با ما می‌کنند، از مصاحبهٔ شغلی گرفته تا بحث در مورد سیاست در یک میز بار، از پیشنهاد رابطه تا انتخاب غذا در شام.

کاری که روانشناسان، عصب‌شناسان، تبلیغات‌نویسان و کپی‌رایترها در سال‌های اخیر انجام داده‌اند این بود که این فرآیند را باز کنند و آن را با ارتباطات شرکت‌ها تطبیق دهند.

همچنین توجه به این نکته ضروری است که مردم هرگز اینقدر متوجه و آگاه نبوده‌اند. شرکت‌ها و متخصصانی که دست به اقدامات توهین‌آمیز می‌زنند، نه تنها مکرراً مورد انتقاد قرار می‌گیرند، بلکه به سرعت محکوم می‌شوند.

 

«محدودیت» یک کپی خوب

هیچ کتابچهٔ راهنمای رسمی وجود ندارد که شیوه‌های خوب و بد کپی‌رایتینگ را توضیح دهد. با این حال، ازآنجاکه ما با ارتباطات شرکت سر و کار داریم، تمام قوانین مربوط به تبلیغات گمراه‌کننده که توسط ارگان‌های دولتی توضیح داده شده‌اند، برای تولید محتوای کپی‌رایتینگ نیز اعمال می‌شوند.

به طور کلی، کاری که یک کپی‌رایتر هرگز نباید انجام دهد، ارائهٔ اطلاعات یا وعده‌های نادرست و استفاده از وسایلی است که مصرف‌کننده را «خلع سلاح» می‌کند، یعنی قدرت انتخاب یا حق شکایت را از او سلب کند.

محتوای کپی‌رایتینگ همیشه در مورد تکنیک‌های متقاعدسازی، محرک‌های ذهنی و سایر ابزارهای ارتباطی است، اما فراموش نکنید که اول از همه، هدف از کپی خوب این است که یک مکالمهٔ صریح با مخاطبان خود داشته باشید.

 

 

منبع:https://rockcontent.com/blog/copywriting/